Üniversiteden sonra iş bulmak genellikle zordur ve bunun birçok nedeni vardır. Bazı bireyler üzerine düşeni yapamasa da diğer zamanlarda durum onların kontrolü dışındadır. Bazı mezunlar, buldukları ilk işi, gelecekleri üzerindeki potansiyel etkisini fark etmeden kabul ederler.
Bu yazıda, üniversiteden sonra iş bulmanın neden bu kadar zor olduğunu tartışıyor, nedenlerini sıralıyor ve yardımcı olacak bir ipucu listesi sunuyoruz.
Üniversiteden sonra iş bulmak neden bu kadar zor?
Dünya çapında, her yıl hiç olmadığı kadar fazla öğrenci derece kazanıyor. Sınıf mevcutları sürekli artmaktadır. Öğrenim fiyatları aynı artışı paylaşıyor, ancak birçok lise mezununu üniversiteye girmekten vazgeçiremiyor. Bu önemli artış nedeniyle, mezunların iş bulmayı zor bulmalarının başlıca nedeni, rekabetin çok fazla olmasıdır. Her yıl kendi alanlarına giren inanılmaz sayıda mezun var. Bu özellikle teknik ve tıbbi endüstriler için geçerlidir.
Mezunların mücadele etmesinin olası nedenleri
Yerel ekonomik sorunlardan değeri bilinmeyen ana dallara kadar, mezunların iş aramada zorlanmasının birçok nedeni vardır. Kişisel nedenler bir yana, birçok öğrencinin ve yeni mezunların karşılaştığı daha büyük nedenler vardır, örneğin:
-Yüksek rekabet
-Yetersiz iş deneyimi
-Çok az beceri veya hiç olmaması
-Geniş olmayan network
-Takip eksikliği
-İletişim becerilerinin eksikliği
-Branş ve uzmanlık anlamında belirsizlik
- Yüksek rekabet
Üniversitede bu kadar çok öğrenci varken, mezuniyet gününde iş rekabeti her zamankinden daha çetin geçiyor. Bazı endüstriler diğerlerinden daha fazla iş rekabeti yaşar. Mükemmel puanlarla bile bireysel mezunların öne çıkması zorlaşıyor.
- Yetersiz iş deneyimi
Tüm öğrenciler kolej boyunca çalışmazlar. Genellikle uzmanlık alanlarının dışında çalışanlar. Birçok iş ilanı, giriş seviyesi bir pozisyonun reklamını yapsın ya da yapmasın, iyi bir deneyim seviyesi gerektirir. Üniversiteden sonra, birçok mezun bu gereksinimin üstesinden gelmekte zorlanıyor.
- Becerilerin az olması veya hiç olmaması
Deneyimle birlikte, yalnızca çalışırken öğrenilen değerli beceriler de gelişir. Çok az iş tecrübesi olanlar, özgeçmişlerinde listelenen birkaç beceri ile iş piyasasına girecekler. İşverenler, rollerini yerine getirirken belirli beceriler ararlar. Onlarsız özgeçmişleri görmezden gelirler.
- Geniş olmayan network
Bireylerle bilgi alışverişi ve ortak ilgi alanları genellikle iş fırsatlarına yol açar. Bununla birlikte, iş deneyimi olmayan bireylerin çok az network oluşturma seçeneği vardır. Bazı kolejler ve üniversiteler network oluşturma etkinliklerine ev sahipliği yapar, ancak katılım öğrenciye bağlıdır.
- Takip eksikliği
Yeni mezunların çoğu genellikle takip etmenin gücünü hafife alıyor. Bir görüşme sürecini tamamladıktan sonra, birçok kuruluş takip edenlere daha fazla önem verir. Öğrenciler, bir öncekine bir teşekkür e-postası göndermek yerine, tüm dikkatlerini bir sonraki fırsata verdikleri durumlarda kendilerini bulurlar.
- İletişim becerilerinin eksikliği
Bu listedeki öğelerin çoğu aynı sorunun bir sonucu olarak ortaya çıkıyor: az iş deneyimi. İletişim becerilerinin eksikliği genellikle aynı gerçeğe geri döner. İşler, ne kadar küçük olursa olsun, iletişimde değerli eğitim senaryoları sunar. Bir müşteriyle konuşmak veya bir süpervizöre e-posta göndermek olsun, her iletişimsel görevin doğru olması için pratik yapılması gerekir.
- Branş ve uzmanlık anlamında belirsizlik
Mezun olduktan sonra, bazı öğrenciler ana dallarına daha fazla ilgi duymadıklarını keşfederler. Diğerleri, seçtikleri alanda ciddi bir iş fırsatı eksikliği keşfederler. Küçük yaşta öğrenciler, hayatlarının geri kalanında önemli bir etkisi olan kritik bir kararla karşı karşıya kalırlar. Bazıları akıllıca seçim yaparken, diğerleri sadece daha fazla zamana ihtiyaç duyar.
Üniversiteden sonra iş bulmanın püf noktaları
Ancak iş aramada zorluk çeken öğrencilerin umutları var. Birkaç küçük hatayı düzeltmek genellikle daha büyük bir iş görünümüne yol açar. Üniversiteden sonra bir iş düşünürken aşağıdaki ipuçlarını göz önünde bulundurun:
Network.
Araştırma.
Kişisel bir web sitesi oluşturulması.
Stajlara başvuru.
Özgeçmişin geliştirilmesi.
- Network
Network oluşturma, başarılı bir iş aramanın en hayati bileşenlerinden biridir. Daha önce de belirtildiği gibi, sizi sektör profesyonellerinin önüne koyan network oluşturma etkinliklerinden ve diğer fırsatlardan yararlanın. Dostça bir giriş bazen daha sonra bir iş bulmak için yeterlidir. Bu tür etkinlikler aynı zamanda kartvizit alışverişi için başlıca alanlardır. İşler açıldığında, bu etkinliklerden işverenler ulaşabilir.
- Araştırma
Bir ana dal hakkında bir karar vermeden önce, aday öğrenciler ilgi alanlarını araştırırlar. İnternet, sahip oldukları her soruyu cevaplayan çok çeşitli kaynaklara ev sahipliği yapmaktadır. Örneğin, hemşirelikle ilgilenen bir öğrenci, kendi ülkesinde oldukça rekabetçi olduğunu keşfeder. Bu, kararını etkiler ve onu daha uygun bir yöne gönderir. Araştırma, mezunlara da yarar sağlar. Örneğin, bir paleontolog rolünü arayan bir mezun, yalnızca küçük bir avuç üniversitenin kendi alanlarında doktora programları sunduğunu fark eder. Bu bilgi onu geleceğe daha iyi hazırlar ve nihai kararını etkiler.
- Kişisel bir web sitesi oluşturulması
Dijital çağda, bir kişinin kendini satması için kişisel bir web sitesi oluşturmaktan daha iyi bir yol yoktur. Hemen hemen her sektördeki profesyoneller, bir site oluşturmanın büyük faydasını görürler. Portfolyoları ve özgeçmişleri barındırırlar ve bir bireyin neye benzediğine dair bilgilendirici bir bakış sağlarlar. Kişisel web siteleri, yöneticilerin röportajlar için tuttuğu soruların çoğuna yanıt vererek bu kişileri diğerlerinin önüne geçirir.
- Staj Başvurusu
Çoğu alanın bir çeşit staj fırsatı vardır. Üniversite sırasında ve sonrasında değerli eğitim ve deneyim kaynakları olarak hareket ederler. Bazı eğitim kurumları müfredatlarının bir parçası olarak kendi stajlarına ev sahipliği yapmaktadır. Seçtikleri alanı araştırmak, öğrencilerin bu gibi olasılıkları keşfetmelerine ve onları eğitim yolculuklarına daha iyi hazırlamalarına olanak tanır.
- Özgeçmişin geliştirilmesi
İş aramada zorluk çeken birçok mezun arasında ortak bir faktör, özgeçmişlerinin kalitesidir. En büyük eğitim ve deneyim bile kötü bir özgeçmişle öne çıkamaz. Özellikle yaratıcı endüstriler, başvuranın karakterini gösteren, renk ve tarza sahip özgeçmişleri tercih eder. Diğer endüstriler, yalnızca en önemli bilgileri listeleyen tek sayfalık özgeçmişleri tercih eder. Araştırmaya ekstra önem vererek, hem öğrenciler hem de mezunlar daha etkili özgeçmişler oluşturur.