Öğrenmenizi Hızlandırmak İçin Beyninizi “Hackleyecek” 6 Yöntem
Araştırmalar, yeni becerileri, kavramları hızlı ve kolay bir şekilde öğrenmenin yolları olduğunu kanıtlıyor.
İster yeni bir teknoloji, ister yabancı bir dil veya ileri bir beceri olsun, rekabetçi kalmak genellikle yeni şeyler öğrenmek anlamına gelir. Pew Araştırma Merkezi tarafından Mart 2016’da yapılan bir araştırmaya göre, ABD’li çalışanların yaklaşık üçte ikisi bir kurs aldı veya kariyerlerini ilerletmek için ek eğitim aldı. Sonuçların genişletilmiş bir profesyonel ağ, yeni bir iş veya farklı kariyer yolunu içerdiğini bildirdiler.
Hızlı bir öğrenci olmak size daha da büyük bir avantaj sağlayabilir. Bilim, bir şeyi daha hızlı öğrenip elde tutmanın altı yolu olduğunu kanıtlıyor.
- Başka birine öğretin (ya da öyle davranın)
St. Louis’deki Washington Üniversitesi’nde yapılan bir araştırmaya göre, anlamaya çalıştığınız materyali veya görevi başka birine öğretmeniz gerektiğini hayal ediyorsanız, öğrenmenizi hızlandırabilir ve daha fazla hatırlayabilirsiniz. Psikolojide doktora sonrası araştırmacı ve çalışmanın yazarlarından John Nestojko’ya göre, beklenti zihniyetinizi değiştiriyor, böylece öğrenmeye yönelik basitçe bir testi geçmeyi öğrenenlere göre daha etkili yaklaşımlar sergiliyorsunuz.
İki öğrenme seansı arasında uyumak, tutumu büyük ölçüde geliştirir.
Nestojko, “Öğretmenler öğretmeye hazırlandıklarında, kilit noktaları aramaya ve bilgileri tutarlı bir yapı içinde düzenleme eğilimindedirler” diye yazıyor. “Sonuçlarımız, öğrencilerin öğretmeyi beklediklerinde de bu tür etkili öğrenme stratejilerine yöneldiklerini gösteriyor.”
- Kısa zaman aralıklarında öğrenin
Louisiana Eyalet Üniversitesi Akademik Başarı Merkezi’ndeki uzmanlar, yeni materyaller öğrenmeye 30-50 dakika ayırmanızı öneriyor. Öğrenme stratejileri mezun asistanı Ellen Dunn, “30’dan az herhangi bir şey yeterli değil, ancak 50’den fazla herhangi bir şey beyninizin bir seferde alması için çok fazla bilgi” diye yazıyor. İşiniz bittiğinde, başka bir seansa başlamadan önce 5-10 dakika ara verin.
Kısa, sık öğrenim seansları daha uzun, seyrek olanlardan çok daha iyidir, Western Governors University’de -ortalama bir öğrencinin iki buçuk yıl içinde lisans diploması aldığı, kâr amacı gütmeyen çevrimiçi bir üniversite- kurs danışmanı olan Neil Starr bu konuda aynı görüşe sahip.
Yeni bir motor beceriyi uygulama şeklinizi değiştirmek, daha hızlı ustalaşmanıza yardımcı olabilir.
Neil Starr, Mikro öğrenme oturumlarına hazırlanmanızı tavsiye ediyor. “Ustalaşmaya çalıştığınız daha zor kavramlar için elle not kartları hazırlayın” diyor. “Aradan ne zaman yararlanabileceğinizi asla bilemezsiniz.”
- Yazarak not alın.
Bir dizüstü bilgisayarda not almak daha hızlı olsa da, kalem ve kağıt kullanmak daha iyi öğrenmenize ve anlamanıza yardımcı olur. Princeton Üniversitesi ve UCLA’daki araştırmacılar, öğrencilerin elle not aldıklarında daha aktif bir şekilde dinlediklerini ve önemli kavramları belirleyebildiklerini keşfettiler. Bununla birlikte, bir dizüstü bilgisayarda not almak, anlamsız bir yazıya ve e-posta gibi dikkat dağıtma fırsatına yol açar.
Princeton Üniversitesi psikoloji profesörü Pam Mueller, “Üç çalışmada, dizüstü bilgisayarlarda not alan öğrencilerin kavramsal sorularda uzun süreli not alan öğrencilere göre daha kötü performans gösterdiğini gördük” diye yazıyor. “Daha fazla not almanın yararlı olabileceğini, ancak dizüstü bilgisayar notu alanların, bilgileri işlemek ve kendi sözcükleriyle yeniden çerçevelemek yerine dersleri kelimesi kelimesine yazıya dönüştürme eğiliminin öğrenme açısından zararlı olduğunu gösteriyor.”
- Zihinsel Boşluk Gücünü Kullanın.
Mantıksız görünse de, dağıtılmış öğrenme veya ‘boşluk bırakma’ pratiği yaptığınızda daha hızlı öğrenebilirsiniz. How We Learn: The Surprising Truth About When, Where ve Why It Happens kitabının yazarı Benedict Carey, The New York Times ile yaptığı röportajda, öğrenmenin çimenleri sulamak gibi olduğunu söylüyor. “Bir çimi haftada bir 90 dakika veya haftada üç kez 30 dakika sulayabilirsiniz” dedi. “Hafta boyunca sulamaya ara vermek çimleri zamanla daha yeşil tutacaktır.”
Carey, materyali saklamak için bilgiyi ilk çalıştıktan bir ila iki gün sonra gözden geçirmenin en iyisi olduğunu söyledi. Röportajda “Bir teori, beynin aslında kısa öğrenme aralıklarında daha az dikkat göstermesidir” dedi. “Bu nedenle, bilgiyi daha uzun bir aralıkta tekrarlamak – örneğin birkaç gün veya bir hafta sonra, arka arkaya hızlı olmak yerine – beyne bilgiyi tutması için daha güçlü bir sinyal gönderir.”
- Çalışma şekerlemesi yapın.
Psychological Science’ta yayınlanan yeni araştırmaya göre, öğrendiklerinizi saklamak söz konusu olduğunda kesinti önemlidir ve çalışma oturumları arasında uyumak altı ay sonrasına kadar hatırlama sürecinizi artırabilir.
Fransa’da yapılan bir deneyde, katılımcılara iki seansta 16 Fransızca kelimenin Swahili çevirisi öğretildi. “Uyanma” grubundaki katılımcılar ilk öğrenme oturumunu aynı günün sabah ve ikinci oturumunu tamamlarken, “uyku” grubundaki katılımcılar akşam ilk oturumu tamamlayıp uyuduktan sonra ikinci oturumu tamamladı. Ertesi sabah seans Seanslar arasında uyuyan katılımcılar ortalama olarak 16 kelimeden yaklaşık 10’unu hatırlarken, uyumayanlar sadece 7,5 kelimeyi hatırladı.
Lyon Üniversitesi’nden psikoloji bilimcisi Stephanie Mazza, “Sonuçlarımız, alıştırma seansları arasında uykunun iç içe geçmesinin iki kat avantaj sağladığını, yeniden öğrenme için harcanan zamanı azalttığını ve tek başına pratik yapmaktan çok daha iyi bir uzun vadeli tutma sağladığını gösteriyor” diye yazıyor. “Önceki araştırmalar, öğrendikten sonra uyumanın kesinlikle iyi bir strateji olduğunu öne sürdü, ancak şimdi iki öğrenme seansı arasında uyumanın böyle bir stratejiyi büyük ölçüde geliştirdiğini gösteriyoruz.”
- Tekniğinizi değiştirin
Johns Hopkins Üniversitesi Tıp Fakültesi’ndeki yeni bir araştırmaya göre, yeni bir motor becerisi öğrenirken, uygulama şeklinizi değiştirmek daha hızlı ustalaşmanıza yardımcı olabilir. Bir deneyde, katılımcılardan bilgisayar tabanlı bir görevi öğrenmeleri istenmiştir. İkinci seanslarında değiştirilmiş bir öğrenme tekniği kullananlar, aynı yöntemi tekrarlayanlara göre daha iyi performans gösterdi.
Bulgular, mevcut anıların hatırlandığı ve yeni bilgilerle değiştirildiği bir süreç olan yeniden birleştirmenin, motor becerilerin güçlendirilmesinde kilit bir rol oynadığını öne sürüyor, diyor kıdemli çalışma yazarı ve fiziksel tıp ve rehabilitasyon profesörü Pablo A. Celnik.
“Bulduğumuz şey, ustalaşmak istediğiniz bir görevin biraz değiştirilmiş bir versiyonunu uygularsanız,” diye yazıyor Celnik, “aynı şeyi arka arkaya birkaç kez uygulamaya devam etmekten daha fazla ve daha hızlı öğreniyorsunuz.”